Ohjeita asukkaille ja osakkaille
Isännöinti herättää usein kysymyksiä – ja hyvä niin.
Haluamme, että taloyhtiösi arki sujuu ilman turhaa epätietoisuutta.
Alta löydät vastaukset yleisimpiin kysymyksiin, joita saamme asiakkailtamme.
Voit ladata Hausvise asukasportaalin oppaan tästä.
Uusien asukkaiden Tervetuloa taloon oppaasta löydät paljon hyödyllistä tietoa.
Taloyhtiön osakeluettelo on Maanmittauslaitoksen huoneistotietojärjestelmässä. Uuden omistajan tulee hakea omistuksensa rekisteröintiä huoneistotietojärjestelmän kautta.
Lisätietoa: https://www.maanmittauslaitos.fi/huoneistot
Käytännössä järjestelmän hitauden vuoksi myös isännöitsijälle tulee tehdä vapaamuotoinen ilmoitus, jotta vastikelaskut saadaan siirrettyä uudelle omistajalle ja yhteystiedot kirjattua tiedotteita ja yhtiökokouskutsuja varten.
Huom! Virallinen väestörekisterin ja postin muuttoilmoitus on tehtävä erikseen.
Taloyhtiöön muutettaessa asukkaan tulee tehdä muuttoilmoitus huoltoyhtiölle.
Yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta. Ilmoitus ensisijaisesti huoltoyhtiön nettisivulla olevalla lomakkeella tai vaihtoehtoisesti sähköpostilla.
On hyvin tärkeätä, että taloyhtiöllä on asukkaiden yhteystiedot esimerkiksi vuotokorjausten tai muiden ongelmien hoitamiseen liittyen.
Lisäksi ovenavausta yleisavaimella asukkaan pyynnöstä ei voida tehdä, mikäli muuttoilmoitusta ei ole tehty.
Vuototilanteissa on toimittava kiireellisesti. Ilmoita heti huoltoyhtiöön soittamalla päivystysnumeroon ja pyri estämään lisävahingot. Huoltoyhtiön yhteystiedot löytyvät porrashuoneen ilmoitustaululta. Hallitsemattomassa vuototilanteessa tai muussa välitöntä vaaraa aiheuttavassa tilanteessa tulee soittaa hätänumeroon 112.
Kiireettömissä vikatilanteissa suositellaan vikailmoituksen tekemistä sähköpostitse tai vikailmoituslomakkeella, mikäli huoltoyhtiön nettisivulla on sellainen.
Isännöitsijään kannattaa ottaa yhteyttä mikäli huoltoyhtiö ei jostain syystä ota vikailmoitusta käsittelyyn tai hoida asiaa sovitulla tavalla.
Laajemmissa vikakorjauksissa isännöitsijä ottaa asian koordinoinnin hoitaakseen, mutta pienemmät korjaukset huoltoyhtiö hoitaa itsenäisesti.
Ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löytyvät ilmoitustaululta.
Taloyhtiön vastuulla on, että asunnossa on sen neliömäärästä riippuen vähintään yksi toimiva palovaroitin.
Asukkaan vastuulla on tarkistaa palovaroittimen toiminta säännöllisesti.
Lieden päällä ja saunassa ei saa säilyttää mitään tavaraa.
Sammutuspeite on hyvä ja edullinen turvallisuusvaruste.
Havainnoista oman asunnon tai taloyhtiön yhteisten tilojen turvallisuuspuutteista tulee viiveettä ilmoittaa huoltoyhtiölle tai asiasta riippuen isännöitsijälle.
Osakas voi tilata huoneistojen lisäavaimia. Isännöitsijä välittää tilauksen lukkoliikkeeseen, josta ollaan yhteydessä osakkaaseen tai tämän edustajaan, kun avaimet ovat noudettavissa ja maksettavissa.
Koodilukkojen koodien muutoksista tiedotetaan aina osakkaita, joten vuokranantajalta voi kysyä koodeja. Mikäli koodi ei ole tiedossa, sen voi kysyä huoltoyhtiöltä.
Turvalukkojen hallinnointi on osakkaan omalla vastuulla. Turvalukon avain suositellaan kuitenkin annettavaksi huoltoyhtiölle mahdollisia hätätapauksia varten.
Jos taloyhtiössäsi ei ole käytössä sähköisiä varauskalentereita, saunavuoroja ylläpitää joko huoltoyhtiö tai isännöitsijätoimisto. Tieto löytyy saunavuorolistasta tai tiedustelemalla isännöitsijätoimiston asiakaspalvelusta.
Ota yhteyttä isännöitsijään.
Huoneiston muutostyöilmoitus tehdään ensisijaisesti Hausvise asukasportaalissa.
Ohjeistamme sen jälkeen, mitä tietoja ja dokumentteja tarvitaan taloyhtiön lupakäsittelyä varten.
Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä isännöitsijään.
Osakkaan velvollisuutena on ilmoittaa muutokset asukkaiden määrissä vesimaksujen laskuttamista varten. Muutoksista tulee ilmoittaa etukäteen.
Hausvise palvelussa on taloyhtiöiden arkistopankit, joista löytyvät osakkaiden ja hallituksen käyttöön taloyhtiön keskeiset asiakirjat.
Hallitus pääsee lisäksi tarkastelemaan yhtiön taloutta reaaliaikaisesti Hausvise palvelussa.
Taloyhtiön toimintakertomukseen on merkitty, milloin rahoituslainojen lainaosuudet ovat
maksettavissa pois. Lisäksi toimintakertomuksesta näkyy miten pitkiä laina-ajat ovat ja mikä niiden
korkomarginaali on.
Hausvise asukasportaalissa näkyy huoneiston lainaosuustiedot.
Mikäli haluat maksaa lainaosuutesi, ole yhteydessä isännöitsijään joko puhelimitse tai sähköpostilla.
Hausvise palvelussa pääset seuraamaan myös huoneistosi taloudellisia asioita.
Hausvise asukasportaalista voit tilata sähköiset yhtiökokouskutsut sekä tiedotteet.
Paperikirjeeseen verrattuna sähköinen kutsu tulee keskimäärin useita päiviä aikaisemmin perille.
Taloyhtiöllä on hissin ylläpidosta huoltosopimus, joten vioista tulee ilmoittaa suoraan hissihuoltoon.
Hissihuollon 24h-numero on hississä olevassa tarrassa. Mikäli hississä on jokin isompi korjausta vaativa asia, hissihuolto ottaa yhteyttä isännöitsijään sopiakseen asiasta.
Hätätilanteessa jossa on henkilövahingon vaara, tulee soittaa hätänumeroon 112.
Yörauha klo 22-07 on kaikkien asukkaiden oikeus eikä sitä saa turhaan häiritä. Normaalit elämisen äänet kuitenkin kuuluvat kaupunkielämään.
Naapurin kanssa kannattaa yrittää ensisijaisesti keskustella itse, koska monet eivät itse huomaa aiheuttavansa toiminnallaan häiriötä, eikä se välttämättä ole tarkoituksellista.
Tarvittaessa asiasta voi ilmoittaa isännöitsijälle, joka käsittelee asian hallituksen kanssa.
Ilmoitukseen pitää laittaa tiedot, että millaista häiriötä on esiintynyt, milloin ja onko muita naapureita jotka voivat todistaa asiasta.
Rahastointia pyritään välttämään ja mahdollisuuksien mukaan tulouttamaan lainaosuussuoritukset sekä rahoitusvastikkeet. Kirjanpidollinen tulos pyritään järjestelemään ensisijaisesti muilla keinoilla.
Yhtiökokouksen kannattaa kuitenkin antaa hallitukselle valtuudet rahastointiin tarvittaessa siltä varalta, että ei muuta tuloksen järjestelykeinoja ei ole riittävästi. Muussa tapauksessa taloyhtiö voi joutua maksamaan veroa sellaisena tilikautena, jossa moni osakas maksaa pois lainaosuuksiaan.
Edellistä tilikautta koskeva tilanteen (onko rahastoitu vai ei) voi tarkistaa yhtiökokouksen vahvistamasta tilinpäätöksestä. Mikäli asiasta ei ole erikseen mainittu toimintakertomuksessa, voi asian tarkastaa vertailemalla taseessa näkyviä rahastoja. Mikäli niiden summat eivät ole muuttuneet, niin myöskään silloin ei ole tehty rahastointeja.
